Supermarkten: Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize, Lidl...
- Meer tijd voorzien voor sociale organisaties om voedsel voor de vervaldatum te verdelen door:
- Meer verse voeding in te vriezen.
- Voeding te schenken die nog 4 dagen houdbaar is i.p.v. 3 dagen.
- Partnerschap met de app Too Good To Go, samenwerkingen met voedseldistributieplatformen (bv. Schenkingsbeurs).
- Overschotten van fruit en groenten gebruiken in bereidingen.
- Bestelsystemen optimaliseren zodat er minder 'foute' bestellingen worden gedaan.
- Producten die de vervaldatum bereiken of waarvan de verpakking beschadigd is, aanbieden aan bodemprijzen (‘Good Taste, Zero Waste’). Voordelen:
- Minderbedeelden kunnen in de winkel goedkope producten kopen. De inkomsten gaan integraal naar de voedselbanken.
- De supermarkt kan dagelijks nieuwe producten aanbieden.
- Gekoelde producten kunnen mee in het aanbod worden opgenomen.
- Voedselbanken kunnen producten aankopen in goede staat en met een langere houdbaarheid.
- Niet-eetbare voeding verwerken tot biogas, waardoor er voor heel wat gezinnen elektriciteit kan voorzien worden.
Meer info over acties bij supermarkten:
- Acties rond voedselverlies bij Aldi
- Acties rond voedselverlies bij Carrefour
- Acties rond voedselverlies bij Colruyt
- Acties rond voedselverlies bij Delhaize
- Acties rond voedselverlies bij Lidl