Retail

Supermarkten: Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize, Lidl...

  • Meer tijd voorzien voor sociale organisaties om voedsel voor de vervaldatum te verdelen door:
    • Meer verse voeding in te vriezen.
    • Voeding te schenken die nog 4 dagen houdbaar is i.p.v. 3 dagen.
  • Partnerschap met de app Too Good To Go, samenwerkingen  met voedseldistributieplatformen (bv. Schenkingsbeurs).
  • Overschotten van fruit en groenten gebruiken in bereidingen. 
  • Bestelsystemen optimaliseren zodat er minder 'foute' bestellingen worden gedaan.  
  • Producten die de vervaldatum bereiken of waarvan de verpakking beschadigd is, aanbieden aan bodemprijzen (‘Good Taste, Zero Waste’). Voordelen:
    • Minderbedeelden kunnen in de winkel goedkope producten kopen. De inkomsten gaan integraal naar de voedselbanken.
    • De supermarkt kan dagelijks nieuwe producten aanbieden.
    • Gekoelde producten kunnen mee in het aanbod worden opgenomen.
    • Voedselbanken kunnen producten aankopen in goede staat en met een langere houdbaarheid.
  • Niet-eetbare voeding verwerken tot biogas, waardoor er voor heel wat gezinnen elektriciteit kan voorzien worden.

Meer info over acties bij supermarkten:

 

In samenwerking met ketenpartner Comeos.